• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60173
+
-

«آوج» سرشار  از ظرفیت‌ها با کوهی از مشکلات

استاندار: این شهرستان با برخورداری از ظرفیت‌های نهفته و متنوع اقتصادی به ویژه در بخش گردشگری نیازمند جذب سرمایه‌گذار است

گزارش
«آوج» سرشار  از ظرفیت‌ها با کوهی از مشکلات

سرزمین کوهستانی آوج مملو از ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی است اما این شهرستان نوپا پس از گذشت 7 سال از شهرستان شدن با کمبودها و مشکلات جدی و اساسی بسیاری مواجه است. 

به گزارش ایرنا، آوج متشکل از ۲ بخش آبگرم و آوج به مرکزیت آوج با ۴۳ هزار نفر جمعیت که ۷۰ درصد آن در روستاها ساکن هستند، شهرستانی در جنوب غربی استان قزوین واقع است. 

آوج در سال ۹۰ شهرستان شد اما پس از گذشت بیش از 7 سال از ارتقا به شهرستان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند به طوری که هنوز برخی از ادارات و دستگاه‌ها در این شهرستان مستقر نشده‌اند و یا این منطقه هنوز به دلایل مختلف از داشتن خدماتی چون بیمارستان و یا راه‌های ارتباطی مناسب محروم است. 

این شهرستان نوپا با وجود این‌که در ردیف شهرستان‌های محروم و کمتر توسعه افته کشور قرار دارد اما از ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش گردشگری و کشاورزی برخوردار است. ظرفیت‌هایی که اگر بیشتر مورد توجه و عنایت مسئولان قرار گیرد و زمینه لازم برای ظهور و بروز بیشتر بخش خصوصی در آنها فراهم شود می‌تواند این منطقه از استان قزوین را به نقطه‌ای کاملاً توسعه افته بدل کند. 


آوج؛ نیازمند جذب سرمایه‌گذار

استاندار قزوین در این باره گفت: شهرستان آوج با برخورداری از ظرفیت‌های نهفته و متنوع اقتصادی به ویژه در بخش گردشگری نیازمند جذب سرمایه‌گذار است. 

عبدالمحمد زاهدی بیان کرد: طی سالیان اخیر در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این شهرستان از جمله در بخش ساخت مجتمع‌های اقامتی، آبدرمانی، ساخت پل معلق، بوستان و... در این شهرستان انجام شده است، البته با توجه به ظرفیت بالای گردشگری این منطقه امکانات در نظر گرفته شده کافی و جوابگو نیست و باید با قوت بیشتری ادامه یابد. 

وی با بیان این‌که آوج با وجود قرار گرفتن در ردیف شهرستان‌های کمتر توسعه افته از منابع خدادادی غنی بهره‌‌مند است که می‌توان از آنها خلق ثروت کرد، افزود: باید برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان بیش از پیش تلاش کرد. 

استاندار قزوین ادامه داد: از آنجا که بخش زیادی از جمعیت آوج ساکن روستاها هستند و نقاط روستایی این شهرستان نیز دارای ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای در حوزه دامداری، زراعت و باغبانی و گردشگری است باید از فرصت‌های این حوزه از جمله تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به منظور رونق بخشیدن به این شهرستان استفاده بهتر و بیشتری کرد. 

زاهدی با بیان این‌که دولت به نوبه خود می‌کوشد تا زیرساخت‌ها و خدمات بیشتری را به آوج برساند، گفت: اما رونق این شهرستان متکی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی است. 

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: از ظرفیت سرمایه‌گذاران بومی این شهرستان که در دیگر نقاط استان و کشور زندگی می‌کنند نباید غافل شد و باید برای جذب آنها و سرمایه‌گذاری در منطقه خود برنامه‌‌ریزی کرد. 

وی با بیان این‌که آوج می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود، افزود: دولت در این حوزه همه تلاش خود را می‌کند و از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت خواهد کرد. 


مهاجرت روستاییان؛ مانعی بر سر راه توسعه آوج

عضو شورای اسلامی شهرستان آوج و نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها نیز اظهار کرد: مهاجرت روستاییان آوج را باید از مهم‌ترین موانع توسعه این شهرستان دانست که به دلیل ضعف امکانات و خدمات موجود در این منطقه است. 

عباس افتخاری کاهش جمعیت دانش‌آموزی و خالی شدن برخی روستاها را از سکنه زنگ خطری برای شهرستان آوج دانست و گفت: بی‌توجهی در خدمات‌رسانی به روستاییان می‌تواند عامل سرعت بخشیدن به روند مهاجرت شود و جمعیت این شهرستان را تا حد زیادی کاهش دهد. 

وی با بیان این‌که بسیاری از ادارات آوج به صورت تک‌نیرو اداره می‌شود که با این وضعیت قادر به ارائه خدمات مناسب و مورد نیاز به شهروندان نیستند، افزود: بارها برای رفع این مشکل از مسئولان استانی کمک خواسته‌ایم اما هنوز در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته است.  

فرماندار جدید آوج توضیح داد: شهرستان آوج به دلیل محرومیت‌ها و نیاز مبرم به زیرساخت‌ها، امکانات و ارتقای ساختار اداری و نیروی انسانی باید شاهد یک تبعیض مثبت از سوی مسئولان استانی باشد بدان معنا که باید شاهد توجه دوچندان و ویژه مدیران استان قزوین به این منطقه کمتر توسعه افته باشیم. 

نصرت‌الله علیرضایی گفت: نگاه مسئولان استانی به این شهرستان تازه‌تاسیس و نوپا با توجه به شرایط آن باید بیش از سایر مناطق باشد و شاهد ارائه امتیازات و تسهیلات ویژه‌ای به کارکنان دولت و سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در این شهرستان باشیم. 

وی با اشاره به این‌که بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند، افزود: اگر مدعی هستیم قزوین استانی نوپا و دارای مشکلات و کمبودهای خاص خود است این نگاه در داخل استان برای شهرستان آوج نیز وجود دارد. 

فرماندار آوج ضعف در سرمایه‌گذاری را از چالش‌های مهم این شهرستان خواند و خاطرنشان کرد: اگر دغدغه تولید و اشتغال و حفظ جمعیت ساکن در روستاهای آوج و جلوگیری از مهاجرت مردم این منطقه را داریم باید مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری را در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری این شهرستان از میان برداریم. 

علیرضایی با بیان این‌که با اعتبارات محدود و قطره‌چکانی دولت اگرچه می‌توان بخشی از زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آوج را تامین و فراهم کرد اما همچنان بسیاری از نیازها سرجای خود باقی می‌مانند، ادامه داد: یکی از اولویت‌ها در این شهرستان که جزو برنامه کاری خود نیز قرار داده‌ام تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران به‌ویژه افراد بومی و دارای احساس تعلق به این شهرستان در کنار بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردم برای پیشبرد امور توسعه‌ای است. 

وی یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلات آوج را ساختار اداری این شهرستان عنوان کرد و گفت: هنوز برخی ادارات در این شهرستان مستقر نشده‌اند و بعضی ادارات نیز با کمبود نیروی انسانی و پست‌های بلاتصدی مواجهند. این مسائل باید برطرف شود تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند پاسخگوی نیازهای مردم این شهرستان باشند تا به این ترتیب شاهد کاهش مهاجرت اهالی این منطقه و کم شدن رفت‌وآمد ساکنان آن به مرکز استان باشیم. 

فرماندار آوج با اشاره به فاصله ۱۲۰ کیلومتری آوج با مرکز استان قزوین ابراز کرد: افزون بر این موضوع کوهستانی بودن، محرومیت و پراکندگی بالای روستاها و جمعیت و هزینه‌های بالای رفت‌وآمد نیاز این شهرستان را به استقرار ادارات و نمایندگی دستگاه‌های اجرایی که هنوز مستقر نشده‌اند می‌رساند. 

علیرضایی یادآور شد: به دلیل فاصله زیاد با مرکز استان و کمبود امکانات رفاهی و... بیشتر کارکنان دولت تمایلی برای انتقال و یا حضور در این شهرستان ندارند در حالی که باید با در نظر گرفتن تسهیلات و امتیازات ویژه و خاص این معضل را برطرف کرد. 

وی یکی دیگر از مشکلات قابل توجه این شهرستان را کمبود خدمات رفاهی و درمانی عنوان کرد و گفت: باید در قالب یک بیمارستان و یا کلینیک تخصصی زمینه خدمات‌دهی بخش درمانی تخصصی در این شهرستان را فراهم کرد. بدین‌ترتیب هزینه‌های دریافت خدمات برای اهالی آوج کاهش می‌یابد و آنان برای دریافت یک خدمت پزشکی و درمانی تخصصی مجبور نمی‌شوند به قزوین و یا دیگر شهرها سفر کنند. 

فرماندار آوج ساخت‌وسازهای غیرمجاز از جمله در حریم رودخانه‌ها را از دیگر مشکلات جدی شهرستان آوج عنوان کرد و افزود: باید در این حوزه جلو دست‌اندازی به منابع طبیعی و محیط‌زیست را گرفت. 


ناشناخته بودن ظرفیت‌های گردشگری آوج

علیرضایی با بیان این‌که آوج با وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری هنوز از مواهب این ظرفیت بهره‌‌مند نشده است، ناشناخته بودن پتانسیل‌های این شهرستان به‌ویژه در بخش گردشگری و معرفی نشدن آنها را از جمله موانع سرمایه‌گذاری در آوج دانست. 

فرماندار آوج با بیان این‌که این شهرستان با برخورداری از آب‌وهوای خنک و سالم، عاری از آلودگی، اراضی قابل توجه ییلاقی و چشمه‌های آبگرم معدنی می‌تواند پایلوت توریسم سلامت کشور باشد، افزود: با ارائه تسهیلات ویژه و ارزان‌قیمت می‌توان زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز این شهرستان را تامین و فراهم کرد. 

وی تصریح کرد: این شهرستان در حوزه کشاورزی نیز از جمله زراعت مانند کشت دیم، گیاهان دارویی و تولید محصولاتی نظیر سیب، عسل و... ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند با راه‌اندازی صنایع تبدیلی ضمن ایجاد اشتغال به رونق اقتصادی این منطقه نیز کمک کند. 

علیرضایی ادامه داد: آوج در زمینه معادن نیز قابلیت‌های بالایی دارد و در کنار صنایع تبدیلی و فعال‌سازی معادن و فراوری محصولات معدنی نیز می‌تواند به صنعت در این شهرستان جانی تازه ببخشد. 

فرماندار آوج بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی این شهرستان را نیز ضروری دانست و گفت: تعریض جاده آوج ـ رزن و کمربندی از طرح‌های اولویت‌دار این حوزه است و باید توجه داشت تقویت راه‌ها به تقویت تعاملات اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و اقتصاد شهروندان منجر می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به وجود برخی طرح‌های گردشگری نیمه‌کاره در این شهرستان اظهار کرد: باید به طرح‌های نیمه‌کاره این بخش از جمله طرح‌های هتل‌سازی و مجتمع‌های آبدرمانی در آبگرم سرعت بخشید. 

علیرضایی با بیان این‌که زیبنده نیست پس از گذشت ۴۰ سال همچنان برخی شهرستان‌ها در کشور مانند آوج دارای پسوند محروم باشند، افزود: برای پاک کردن این پسوند هیچ مدیری در استان نباید آسوده چشم برهم بگذارد و همه باید برای توسعه این شهرستان به طور ویژه و خاص تلاش کنند. 

فرماندار آوج با بیان این‌که باید کوشید آوج را از انزوا و ایزوله بودن خارج کرد، توضیح داد: از نظر شاخص زیرساخت‌ها و توسعه این شهرستان فاصله زیادی با دیگر نقاط استان دارد که باید این فاصله را کم کنیم. 

وی با بیان این‌که متاسفانه به ندرت اخباری از آوج در رسانه‌های استان و در سطح ملی منعکس می‌شود، از رسانه‌های استان قزوین خواست تا اخبار و مطالب بیشتری از این شهرستان منعکس و مخابره کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید